ΛΕΥΚΑΔΑ - ΓΙΟΡΤΕΣ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗΣ
Για τη δημοσιογραφική ομάδα της Ε.Ε.Ε.
Κώστας Λάζαρης
kostas.lazaris@enosieptanision.gr
Κώστας Λάζαρης
kostas.lazaris@enosieptanision.gr
Η Λευκάδα, ένα από τα ομορφότερα νησιά του Ιονίου με τις τεράστιες κάτασπρες αμμουδιές της και τις καταγάλανες θάλασσες, διατηρεί, όπως και τα περισσότερα Επτάνησα την πολιτιστική της κληρονομιά και τα χαρακτηριστικά της επτανησιακής κουλτούρας, που χρόνια τώρα μεταφέρονται από γενιά σε γενιά. Φιλαρμονικές, χορευτικά συγκροτήματα, χορωδίες και τόσα άλλα διαμορφώνουν την καλλιτεχνική συνείδηση και αισθητική μέσα από τον πολιτισμό και την παράδοση των Επτανήσων.
Κάθε Αύγουστο, όμως εδώ και πάνω από 50 χρόνια διοργανώνεται το φεστιβάλ της Λευκάδας. Το φεστιβάλ που χωρίζεται ουσιαστικά σε δυο μέρη: Τις γιορτές λόγου και τέχνης και το διεθνές φεστιβάλ φολκλόρ.
Οι Γιορτές Λόγου και Τέχνης πρωτοδιοργανώθηκαν το 1955 και συνεχίζονται μέχρι σήμερα. Ο σχεδιασμός, η οργάνωση και η εκτέλεση παραγωγής γίνονται από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας. Το περιεχόμενο του προγράμματος περιλαμβάνει όλες τις μορφές τέχνης. Η χρονική περίοδος κατά την οποία εξελίσσονται είναι το καλοκαίρι. Μαζί με το Φεστιβάλ Αθηνών αποτελούν έναν από τους παλαιότερους πολιτιστικούς θεσμούς της Ελλάδας.
Κατά την 57χρονη λειτουργία τους έχουν εμφανισθεί στη Λευκάδα μεγάλες ξένες ορχήστρες και χορωδίες, συνθέτες, σολίστες και σύνολα δωματίου. Τον Αύγουστο του 1964 εμφανίστηκε και τραγούδησε η μεγάλη Μαρία Κάλλας. Στον τομέα του θεάτρου έχουν εμφανισθεί οι πιο γνωστοί ελληνικοί θίασοι καθώς και οι κρατικές σκηνές. Πρόσφατα άρχισαν να εμφανίζονται και ξένοι θίασοι. Στον τομέα του Λόγου έχουν συμμετάσχει έλληνες δημιουργοί της ποίησης και της πεζογραφίας, κριτικοί τέχνης, επιστήμονες, ερευνητές κ.ά. Στον τομέα του χορού έχουν παρουσιάσει έργα τους πολλά ελληνικά και ξένα συγκροτήματα.
Η νέα χιλιετία βρίσκει τις «Γιορτές Λόγου και Τέχνης» της Λευκάδας να συμπληρώνουν 57 ολόκληρα χρόνια ζωής. Μιας μακρόχρονης πορείας με συνεχή πολιτιστική δράση που κατά γενική ομολογία έχει προσφέρει στον τόπο υψηλής πνευματικής ποιότητας υπηρεσίες.
Ο θεσμός των «Γιορτών Λόγου και Τέχνης» υπήρξε αλλά και είναι το όχημα που μέσα από ποικίλες πολιτιστικές διεργασίες προσδίδει στο νησί μια πλατιά ακτινοβολία και τοποθετεί την προσφορά του στον τομέα του πολιτισμού σε μια από τις πρώτες θέσεις στη χώρα μας.
Η πολιτιστική παρουσία της Λευκάδας ξεχώρισε από πολύ νωρίς, αν λάβουμε υπόψη ότι οι «Γιορτές Λόγου και Τέχνης» ξεκινούν το 1955 και υπήρξε έγκυρη, ενίοτε δε και πρωτοποριακή αν ανατρέξουμε στα καλλιτεχνικά της δρώμενα των δεκαετιών '50 και '60.
Οι «Γιορτές Λόγου και Τέχνης» είναι ένας γνωστός και καθιερωμένος πολιτιστικός θεσμός του καλοκαιριού, αλλά και μια βάση δημιουργικής και πολιτιστικής προσφοράς.
Ιστορικό Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ
To Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας ξεκίνησε το 1962 σαν εκδήλωση που ανήκε στις Γιορτές Λόγου και Τέχνης οι οποίες ήδη διοργανώνονται στη πόλη της Λευκάδας από το 1955. Εμπνευστής και δημιουργός του Φεστιβάλ ήταν ο αείμνηστος Αντώνης Τζεβελέκης ο οποίος από τη θέση του Προέδρου του Συλλόγου Λευκαδίων Αθηνών με τη βοήθεια της Εταιρίας Λευκαδικών Μελετών και με την αρωγή παραγόντων της Λευκάδας και του Μουσικοφιλολογικού Ομίλου Ορφεύς, υλοποίησε το όνειρό του να γίνει η μικρή Λευκάδα, Κέντρο Λόγου, Τέχνης και Πολιτισμού.
Οι εκδηλώσεις του φεστιβάλ γίνονταν πάντα αμέσως μετά τις Γιορτές Λόγου και Τέχνης, τη δεύτερη βδομάδα του Αυγούστου. Χώρος, η κεντρική πλατεία της πόλης. Η συμμετοχή του κόσμου πρωτοφανής και συγκινητική. Το Φεστιβάλ άρχιζε με την παρέλαση κατά μήκος της αγοράς, όλων των συγκροτημάτων. Δεξιά και αριστερά, πλήθος κόσμου παρακολουθούσε και χειροκροτούσε. Η παρέλαση κατέληγε στο Πάρκο της Παραλίας όπου όλα τα συγκροτήματα κάνοντας ένα τεράστιο κύκλο έστηναν «μέγα χορό», το Χορό της Ειρήνης και της Συναδέλφωσης των Λαών.
To 1962 διοργανώνεται το 1ο Διεθνές Φεστιβάλ Λαϊκών Χορών και Τραγουδιών στο οποίο συμμετέχουν 3 χώρες: η Γιουγκοσλαβία, η Ιταλία και η Ελλάδα . Τα συγκροτήματα από τις εν λόγω χώρες είναι : τα Λαϊκά Μπαλέτα του Βελιγραδίου «Ζιζικα Γιοβάνοβιτς Σπάνατς», τα Λαϊκά Μπαλέτα Καταντζάρο «Ντε Λε Σεττε Πόρτε» και από τη Λευκάδα ο Ορφέας.
To 1963 το 2ο Διεθνές Φεστιβάλ Λαϊκών Χορών και Τραγουδιών της Λευκάδας έχει γίνει ένας διεθνής στίβος. Είναι το μοναδικό ελληνικό φεστιβάλ στο οποίο συμμετέχουν συγκροτήματα από τις σοσιαλιστικές χώρες. Ολόκληρη η Λευκάδα συγκεντρώνεται στην πλακόστρωτη κεντρική πλατεία για να βλέπει χορούς, να ακούει τραγούδια, να χειροκροτεί, να ενθουσιάζεται και να πάλλεται. Ο κόσμος στέκεται ώρες ολόκληρες , από το απόγευμα ως μετά τα μεσάνυχτα, οι περισσότεροι όρθιοι, για να παρακολουθήσει τις εκδηλώσεις του Φεστιβάλ.
Το 1964 το 3ο Διεθνές Φεστιβάλ Λαϊκών Χορών και Τραγουδιών της Λευκάδας πραγματοποιείται από τις 23 έως τις 31 Αυγούστου. Ένα αξιοσημείωτο γεγονός της εποχής είναι η παρουσία της Μαρίας Κάλλας και του Αριστοτέλη Ωνάση στις 27 και 30 Αυγούστου στην κατάμεστη κεντρική πλατεία της πόλης. Πέννα ανθρώπου δεν μπορεί να περιγράψει τι έγινε τη στιγμή που η Μαρία Κάλλας στη δεύτερη επίσκεψή της στο Φεστιβάλ στις 30 Αυγούστου τραγούδησε στο πατάρι της σκηνής γεμάτη ενθουσιασμό την άρια Καβαλερία Ρουστικάνα συνοδευόμενη στο πιάνο από το νεαρό τότε μουσικό Κυριάκο Σφέτσα. Η Λευκάδα έγινε το επίκεντρο της Πανελλήνιας και Διεθνούς προβολής και Παγκοσμίου ενδιαφέροντος.
Το 1965 ο Αντώνης Τζεβελέκης ως πρόεδρος του Συλλόγου Λευκαδίων Αττικής και της Οργανωτικής Επιτροπής του Φεστιβάλ αποστέλλει προσκλήσεις σε 25 χορευτικά συγκροτήματα από τις Φιλιππίνες και την Ουγκάντα μέχρι τη Φιλανδία και την Πορτογαλία.
To 1966 o Αντώνης Τζεβελέκης πετυχαίνει κάτι πολύ σημαντικό : διοργανώνει το 7ο Διεθνές Συνέδριο της Amicale Folklorique Internationale , ενός διεθνούς οργανισμού φολκλοριστών, στη μικρή Λευκάδα που μετρά μόλις 4 διοργανώσεις του Φεστιβάλ Φολκλόρ. Στο διάστημα από 20 έως 26 Μαϊου 50 σύνεδροι και φολκλορικά συγκροτήματα από 12 χώρες βρίσκονται στη Λευκάδα για τις εργασίες του συνεδρίου, το οποίο τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Προεδρίας και της Γενικής Διεύθυνσης Τύπου.
Από το 1966 μέχρι και το 1967 την οργάνωση του Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ αναλαμβάνει ο ΕΟΤ μέσω της τοπικής επιτροπής τουρισμού. Ο Αντώνης Τζεβελέκης δραστηριοποιείται στην Αθήνα στο δικό του «Κέντρο Πολιτιστικών Σχέσεων».
1970: Το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας συνεχίστηκε απρόσκοπτα κατά τη διάρκεια της δικτατορίας παρά την απουσία του Αντώνη Τζεβελέκη. Υπεύθυνος για τις μετακλήσεις των ξένων φολκλορικών συγκροτημάτων είναι ο Γιάννης Αθηνιώτης, άριστος γνώστης της γαλλικής γλώσσας, ο οποίος συνεργάζεται με τον Δήμαρχο του Κοραβιλιέ της Γαλλίας και Πρόεδρο της Διεθνούς Ομοσπονδίας Φολκλόρ, κ Κλεμάν.
Εκείνη την περίοδο οι Λευκαδίτες ένιωθαν ότι αυτό ήταν μια λύση ανάγκης και μια υπόθεση προσωρινή και ότι το ζήτημα συνέχισης του Φεστιβάλ είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία έστω και αν έπρεπε να γίνει κάποιος συμβιβασμός.
Το 1971 η Λευκάδα είναι γνωστή πλέον ως Διεθνές Κέντρο Καλλιτεχνικών Φολκλορικών εκδηλώσεων και ως Εστία Συναδέλφωσης και Ειρήνης μεταξύ των Λαών. Η εβδομάδα του φεστιβάλ Φολκλόρ συγκεντρώνει πλήθος κόσμου από τη περιφέρεια την Αθήνα και το εξωτερικό. Σε όλα τα συγκροτήματα επιφυλάσσεται θερμή υποδοχή και φιλοξενία και οι γραπτές ευχαριστίες από τη πλευρά τους αναφέρουν : σε κανένα μέρος του κόσμου δεν βρήκαμε την περιποίηση, την αγάπη,το ενδιαφέρον και τη θέρμη των Λευκαδίων και γενικώς την ομορφιά και το μπρίο της Λευκάδας.
Το 1972 η Λευκάδα γνωρίζει μοναδική κίνηση κατά τη διάρκεια του Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ. Η μικρή πόλη με τα γραφικά της καντούνια γεμίζει από ένα πολύχρωμο πλήθος που συνωστίζεται όλες τις ημέρες και ώρες της νύχτας σε ένα ομαδικό ξεσήκωμα χαράς και κεφιού στην κεντρική πλατεία της πόλης. Το Φεστιβάλ μετρά ήδη μια δεκαετία ζωής.
Το 1973 ο Λευκαδίτικος Αύγουστος έχει πια εδραιωθεί στα πολιτιστικά δρώμενα του τόπου ως η εβδομάδα των ελληνικών και ξένων φολκλορικών συγκροτημάτων.
Το καλοκαίρι του 1974 λόγω των τραγικών γεγονότων στην Κύπρο και της γενικότερης κατάστασης στην Ελλάδα το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ δεν πραγματοποιήθηκε . Σε ένδειξη συμπαράστασης στον κυπριακό λαό τα πολιτιστικά σωματεία της πόλης της Λευκάδας διοργάνωσαν και πραγματοποίησαν εκδήλωση προς τιμήν των πεσόντων Κυπρίων στον αγώνα κατά της τουρκικής εισβολής, στην οποία εκλήθησαν και παρέστησαν Κύπριοι πατριώτες και μέλη της Διοικούσας Επιτροπής Κυπριακού Αγώνα.
Το 1975 το Νησί της Λευκάδας χαιρετίζει το ειρηνικό μήνυμα αγάπης του 13ου Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ με το τραγούδι και το χορό από 12 ευρωπαϊκές χώρες. Ο Αντώνης Τζεβελέκης επιστρέφει σαν υπεύθυνος του Φεστιβάλ και την οργάνωση αναλαμβάνει ο Δήμος Λευκάδας.
Το 1976 στη σκηνή του 14ου Διεθνούς Φεστιβάλ Λαϊκού Πολιτισμού συμμετέχουν 16 καλλιτεχνικά συγκροτήματα. Είναι η χρονιά που το συγκρότημα από το Κονγκό της Κεντρικής Αφρικής προκαλεί ιδιαίτερη εντύπωση.
Το 1977 στο 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ εμφανίζονται συγκροτήματα από 9 χώρες.
Από το 1979 την οργάνωση του Φεστιβάλ αναλαμβάνει το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας το οποίο συστήθηκε επί Δημαρχίας Απόστολου Φατούρου και λειτούργησε επί Δημαρχίας Θεόδωρου Ζωιτά. Το Πνευματικό Κέντρο συνεργάστηκε για τη μετάκληση ξένων φολκλορικών συγκροτημάτων με το Κέντρο Διεθνών Σχέσεων του Αντώνη Τζεβελέκη μέχρι το θάνατό του το 1989. Έκτοτε δε δια μέσου των ξένων πρεσβειών, μορφωτικών φορέων και ομόλογων μηχανισμών διεθνών φεστιβάλ.
Το 1980 το Διεθνές Φολκλορικό Φεστιβάλ συμπληρώνει 18 χρόνια ζωής. Τα νιάτα του κόσμου σε χορευτικά συγκροτήματα , φερμένα από τις 5 Ηπείρους κατακλύζουν μαζί με τους ντόπιους, τις πλατείες και τους δρόμους της Λευκάδας. Προσφέρουν θέαμα, τέχνη και χάρη. Η Λευκάδα αντιπροσφέρει φιλοξενία και χειροκροτήματα. Η Λευκάδα ανοίγει το δρόμο για εκδηλώσεις πνευματικές, καλλιτεχνικές και τουριστικές. Είναι η χρονιά που ο Δήμος Λευκάδας βραβεύει την προσφορά του Αντώνη Τζεβελέκη με επίσημη απονομή τιμητικού διπλώματος.
Το 1983 είναι η χρονιά που έρχεται στη Λευκάδα ο Αλέξης Κωστάλας και παρουσιάζει το πρόγραμμα του 21ου Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ. Από τότε μέχρι σήμερα εξακολουθεί να είναι ο παρουσιαστής του και η χαρακτηριστική φωνή του. Εκείνη τη χρονιά το 22ο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ πραγματοποιείται πλέον στη πλατεία του Μαρκά και όχι στη κεντρική πλατεία της πόλης.
Το 1985 τα υπέροχα χορευτικά συγκροτήματα, η μεγάλη λαϊκή συμμετοχή, η εργατικότητα και το κέφι των οργανωτών συνέβαλαν στην επιτυχία του Φεστιβάλ. Σημείο αναφοράς εκείνης της χρονιάς είναι η συμμετοχή του Σοβιετικού συγκροτήματος από τη Λευκορωσία που σε κάθε του εμφάνιση προκαλεί τον ενθουσιασμό του κοινού.
Στο 25ο Φεστιβάλ Φολκλόρ του 1987 από τους δρόμους της Λευκάδας, το πατάρι του Μαρκά και τις πλατείες των χωριών ακούγεται ξανά το μήνυμα για την ειρήνη και τη συναδέλφωση των λαών και η επιθυμία να ξεχαστεί κάθε παλιά έχθρα. Τούτο φαίνεται από την πρόσκληση των παιδιών της Πολωνίας προς τα παιδιά του Ισραήλ.
Το 1989 το 27ο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας τιμά τη μνήμη του εμπνευστή και πρωτεργάτη του, Αντώνη Τζεβελέκη ο οποίος απεβίωσε εκείνη τη χρονιά.
Κατά τη δεκαετία του 1990 το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ πραγματοποιείται στο Ενετικό Κάστρο της Αγίας Μαύρας στην είσοδο του νησιού. Η απομάκρυνσή του από την πόλη και η διεξαγωγή του στο εσωτερικό του Κάστρου γίνεται με σκοπό την ανάδειξη του ιστορικού μνημείου.
To 1992 το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ συμπληρώνει 30 χρόνια. Την ημέρα της έναρξής του πραγματοποιείται η τελετή Αδελφοποίησης της Λευκάδας με την πόλη Ναχαρίγια του Ισραήλ. Πρόκειται για την πρώτη αδελφοποίηση με Ελληνική πόλη που πραγματοποιεί το Ισραήλ. Η Συναδέλφωση και η Φιλία των Λαών δείχνουν αλάθευτα το δρόμο για την Παγκόσμια Ειρήνη.
Το 1993 το Φεστιβάλ πραγματοποιείται με συμμετοχή συγκροτημάτων από όλα τα μήκη και τα πλάτη της γής. Σε διάφορα σημεία του πλανήτη ξεπηδούν εστίες πολέμου και το σύνθημα του Φεστιβάλ για ειρήνη-φιλία-συναδέλφωση των λαών δείχνει την πορεία που πρέπει να ακολουθήσουν οι λαοί της γης.
Το 1994 το Φεστιβάλ ενδιαφέρει ως πολιτιστικό γεγονός όχι μόνο τους κατοίκους της Λευκάδας αλλά και πάμπολλους επισκέπτες που συρρέουν για να το παρακολουθήσουν.
Το 1995 στο 33ο Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας παρίσταται ο τότε Πρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων, κ. Απόστολος Κακλαμάνης (Λευκάδιος ο ίδιος) ο οποίος επαινεί το θεσμό του Φεστιβάλ και ζητά υποστήριξη για τη συνέχισή του.
Από το 1999 ο συνθέτης Κυριάκος Σφέτσας είναι ο καλλιτεχνικός Διευθυντής του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Λευκάδας και υπεύθυνος για το Φεστιβάλ Φολκλόρ.
2000 Η νέα χιλιετία μεταφέρει το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ πίσω στην πόλη στο χώρο του νεόκτιστου τότε Πολιτιστικού Μεγάρου πλάι στη λιμνοθάλασσα. Το Φεστιβάλ εξακολουθεί να είναι για τους Λευκαδίτες παλιούς και νεώτερους, ένα κομμάτι της ψυχής και της καρδιάς τους. Ένα μέρος της παράδοσης και του πολιτισμού τους που έκανε την μικρή πατρίδα τους γνωστή στην Ελλάδα και στο εξωτερικό με
αναμφισβήτητο όφελος σε πολλαπλά επίπεδα.
Το 2001 το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ χάνει μια θρυλική μορφή του. Είναι ο Θρασύβουλος(Βούλης) Βρεττός. Υπήρξε στενός συνεργάτης του Αντώνη Τζεβελέκη, μέλος του Συμβουλίου του Πνευματικού Κέντρου του Δήμου Λευκάδας για πάρα πολλά χρόνια και επίτιμο μέλος του, έδωσε τον καλύτερο εαυτό του για τη συνέχιση και αναβάθμιση του Φεστιβάλ που ήταν η πρώτη του αγάπη.
H καταγραφή του 39ου Διεθνούς Φεστιβάλ Φολκλόρ είναι από πολλές απόψεις φωτεινή και επιτυχημένη. Η διαπίστωση αυτή στηρίζεται από την ίδια την πραγματικότητα που σημαίνει: 40.000 θεατές από την παρέλαση της πρώτης Κυριακής μέχρι και την τελετή λήξης, 650.000 τηλεθεατών από την απ' ευθείας μετάδοση της ΕΤ1 (χωρίς να υπολογίζουμε τον τεράστιο αριθμό τηλεθεατών σε όλο τον κόσμο από την δορυφορική κάλυψη και πάλι της ΕΤ1), 780 καλλιτέχνες (χορευτές, μουσικοί, τραγουδιστές κ.λ.π.) που συμμετείχαν στα 15 ξένα σύνολα, μαζική προσέλευση του ντόπιου και ξένου κοινού που ομολογουμένως γεμίζει κάθε βράδυ επί οχτώ ολόκληρες μέρες το ανοιχτό θέατρο του Πολιτιστικού Κέντρου καταχειροκροτώντας με ενθουσιασμό και επευφημώντας με θαυμασμό τα συγκροτήματα και την τέχνη των ερμηνευτών τους.
Η αθρόα συμμετοχή και η συνεχής παρουσία ειδικά του Λευκαδίτικου κοινού στις φεστιβαλικές εκδηλώσεις επιτρέπει και δημιουργεί σε όλους την ελπίδα να συνεχίσουν την πορεία για το μεγάλο γεγονός και την πρόκληση του 40ου Φεστιβάλ που λαμβάνει χώρα το έτος 2002. Ο Λευκαδίτικος λαός γιορτάζει, αγκαλιάζει και στηρίζει ολόψυχα το δικό του Φεστιβάλ.
Από το 2003 μέχρι το 2010 το Φεστιβάλ μετακομίζει και πάλι σε έναν υπαίθριο προαύλιο χώρο. Ο Βασίλης Θερμός, επί σειρά ετών γενικός έφορος και μέλος του Πνευματικού Κέντρου, είναι υπεύθυνος για το Φεστιβάλ.
Το 2004, έτος ορόσημο για την Ελλάδα λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων, το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας δεν είναι απλώς μια γιορτή με άξονα τους παραδοσιακούς χορούς των πέντε ηπείρων. Είναι θεσμός που μετουσιώνει τα ολυμπιακά ιδανικά, της συναδέλφωσης των λαών και της παγκόσμιας ειρήνης. Είναι συνδετικός κρίκος των εθνών και των πολιτισμών τους. Είναι διεθνές πολιτιστικό ορόσημο.
Το 2005 το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ τίθεται υπό την αιγίδα του ΟΗΕ και του Γενικού Γραμματέα του κ Κόφι Ανάν. Το ΔΙΕΘΝΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΦΟΛΚΛΟΡ της Λευκάδας συνεχίζει τη μεγάλη προσφορά του στη Λευκάδα και τον Πολιτισμό. Οι αρχές και τα μηνύματά του ταυτίζονται με τις αρχές των Ηνωμένων Εθνών.
Από το 2006 μέχρι σήμερα η Λευκάδα οδηγείται σε νέους δρόμους μέσα από το Διεθνές Φεστιβάλ Φολκλόρ. Μεγάλες παραστάσεις, μεγάλος αριθμός φολκλορικών συγκροτημάτων από όλο τον κόσμο, διάχυση του φεστιβάλ σε όλο το νησί είναι μερικά χαρακτηριστικά της νέας εποχής.
Το έτος 2012 συμπληρώνονται 50 ολόκληρα χρόνια συνεχούς λειτουργίας αυτού του καταξιωμένου διεθνώς πολιτιστικού θεσμού, κι ο λαός της Λευκάδας, οι πνευματικοί του πρωτεργάτες της εποχής αλλά κι όσοι συνεχιστές τους μπορούν να αισθάνονται υπερήφανοι που από πολύ νωρίς, από το 1962, σε καιρούς δύσκολους, μπόρεσαν να συλλάβουν αλλά και να μεταδώσουν το πολιτισμικό μήνυμα της Λευκάδας προς κάθε κατεύθυνση.
Μήνυμα με επιπλέον κοινωνικές και παγκόσμιας σημασίας προεκτάσεις, αφού και σήμερα, 50 χρόνια μετά, το σύνθημα για ειρήνη, φιλία, συνεργασία και επικοινωνία μεταξύ των λαών όλου του κόσμου παραμένει επιτακτικό και επίκαιρο.
Επίλογος
Το φεστιβάλ της Λευκάδας είναι αναμφισβήτητα πολύ σημαντική υπόθεση στην παράδοση και στον πολιτισμό όχι μόνο του νησιού, αλλά και ολόκληρης της χώρας. Όμως μετά από τόσα χρόνια λειτουργίας θα περίμενε κανείς μια ανανέωση γενικότερη μέσα από μια πιο σύγχρονη και προοδευτική ματιά, τόσο στο θεματικό μέρος όσο και μια διεύρυνση του φεστιβάλ και σε άλλες μορφές τέχνης και έκφρασης . Όλα αυτά τα χρόνια οι δημοτικές αρχές και οι κατά καιρούς υπεύθυνοι που πέρασαν φάνηκε να μην αποκλίνουν από την πεπατημένη, να μην έχουν φρέσκες ιδέες ανανέωσης αλλά ούτε και όραμα ώστε να βελτιώνεται και να προχωρεί αυτή η μεγάλη ιδέα που ξεκίνησε πριν μισό αιώνα και βάλε, τόσο στην ουσία αλλά και στην διαδικασία. Όπως επίσης και στην δημιουργία υλικοτεχνικής υποδομής ανάλογου επιπέδου.
Δεν θεώρησαν απαραίτητο για παράδειγμα το να δημιουργήσουν ένα χώρο κατάλληλο για την διεξαγωγή των εκδηλώσεων αυτού του φεστιβάλ.Ένα αμφιθεατρικά κατασκευασμένο θέατρο με μόνιμες εγκαταστάσεις για ήχο και φως που ο θεατής θα μπορούσε να απολαύσει μια παράσταση, θα’πρεπε να είχε από χρόνια κατασκευαστεί και όχι να εμφανίζεται αυτή η εικόνα προχειρότητας και της μεταφοράς των εκδηλώσεων από το ένα ακατάλληλο μέρος στο δεύτερο λιγότερο ακατάλληλο που κάθε χρόνο επαναλαμβάνεται.
Πηγή : Πνευματικό κέντρο Δήμου Λευκάδας