Αφιέρωμα στα Επτάνησα με διπλό CD - Εφημερίδα Δημοκρατία 6/10/2013


ΕΙΣ ΤΟΝ ΑΦΡΟΝ .....ΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ!

Κυριακάτικο αφιέρωμα (6/10/2013) της εφημερίδας "Δημοκρατία" στα Επτάνησα και την επτανησιακή μουσική με έκδοση διπλού CD από τη συναυλία - αφιέρωμα στην επτανησιακή μουσική στο θέατρο Badminton στις 2 Απριλίου 2012, με τη χορωδία και μαντολινάτα της "ΕΝΩΣΗΣ ΕΠΤΑΝΗΣΙΩΝ ΕΛΛΑΔΑΣ" και τη μουσική διεύθυνση του Καλλιτεχνικού Διευθυντή της Ε.Ε.Ε., Παναγή Μπαρμπάτη.



Το απάνθισμα της επτανησιακής μουσικής σε ένα διπλό άλμπουμ... Βαρκαρόλες, σερενάτες, νυχτωδίες, άριες, καντάδες, αρέκιες, όλα τους κομμάτια που προέκυψαν από μια δεκαετή έρευνα του μαέστρου και ενορχηστρωτή Παναγή Μπαρμπάτη, συγκεντρώθηκαν σε μια εξαιρετική δουλειά που θα κυκλοφορήσει την προσεχή Κυριακή με την έκδοση της «δημοκρατίας», με αφορμή την επέτειο των 150 χρόνων από την ψήφιση της ένωσης των Επτανήσων με την Ελλάδα. Τίτλος του άλμπουμ είναι «Απόψε την κιθάρα μου....» και σε αυτό περιλαμβάνονται γνωστά κομμάτια του επτανησιακού ρεπερτορίου.
Σύμφωνα με τον διακεκριμένο μαέστρο Π. Μπαρμπάτη, ο οποίος για περισσότερα από 20 χρόνια υπηρετεί το μπελκάντο, «το εν λόγω cd αποτελεί ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας που έλαβε χώρα στις 2 Απριλίου του 2012 στο θέατρο Badminton με τη Χορωδία Λυρικών Καλλιτεχνών και Μαντολινάτα της Ενωσης Επτανησίων Ελλάδας. Μιας εκδήλωσης-αφιέρωμα σε όλο το εύρος της επτανησιακής μουσικής».
 Σύμφωνα μάλιστα με τον Κεφαλλονίτη μαέστρο, ο οποίος είχε αναλάβει και τη μουσική διεύθυνση του άλμπουμ, η δισκογραφική δουλειά που κυκλοφορεί με την «κυριακάτικη δημοκρατία» προσφέρει τη δυνατότητα στον ακροατή «να ταξιδέψει στο μεγαλύτερο φάσμα της επτανησιακής μουσικής. Ακόμη και ένας άνθρωπος που δεν γνωρίζει για εκείνη θα μπορέσει να μυηθεί στα μυστικά της».
Τι ακριβώς λοιπόν περιλαμβάνει αυτό το διπλό άλμπουμ; «Βαρκαρόλες, σερενάτες και καντάδες» μας εξηγεί ο μαέστρος, τονίζοντας ότι ενεργή συμμετοχή έχουν σε αυτό και δυο Ελληνες εξαιρετικοί σολίστ της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο Αντώνης Κορωναίος και ο Διονύσης Σούρμπης, οι οποίοι χαρίζουν τις φωνές τους στα δημοφιλή αλλά και στα σπάνια επτανησιακά άσματα.
«Πρόκειται για μια μοναδική ηχογράφηση που έχει προκύψει από δική μου πολύχρονη έρευνα στην εν λόγω μουσική κατηγορία, και πραγματικά θέλω να ευχαριστήσω ιδιαίτερα για την υλοποίηση της δουλειάς αυτής το θέατρο Badminton αλλά και την Ενωση Επτανησίων Ελλάδος» εξηγεί ο κ. Μπαρμπάτης. «Είναι γνωστό πως ιστορικοί λόγοι συνετέλεσαν στη διαμόρφωση του εν λόγω είδους, μια και τα Επτάνησα δεν γνώρισαν την τουρκική κατοχή αλλά την ενετική και την αγγλική. Ετσι λοιπόν για αιώνες η περιοχή αυτή έγινε το κέντρο του νεολληνικού Διαφωτισμού, των γραμμάτων και των τεχνών. Εγινε στην πραγματικότητα η γέφυρα των δύο πολιτισμών, της Δύσης και της Ανατολής, ο τόπος διάσωσης του ελληνικού πνεύματος αλλά και εφαλτήριο αναγέννησης του μετέπειτα απελευθερωμένου νεοελληνικού κράτους».
Μερικά από τα κομμάτια που περιλαμβάνονται στην ξεχωριστή αυτή δισκογραφική δουλειά είναι, μεταξύ άλλων, η δημοφιλής καντάδα -από όπου πήρε και τον τίτλο του το άλμπουμ- «Απόψε την κιθάρα μου», τα «Λαλούν τα αηδόνια», «Εις τον αφρόν της θάλασσας», «Η ξανθούλα», καθώς και μελοποιημένα έργα γνωστών Επτανήσιων ποιητών, όπως η «Αγράμπελη» του Αριστοτέλη Βαλαωρίτη.
«Ο ακροατής θα ακούσει επίσης έργα σπουδαίων συνθετών όπως των Διονύση Λαβράγκα, Σπύρου Σαμάρα, Ναπολέοντα Λαμπελέτ αλλά και του Νικόλαου Μάντζαρου» επισημαίνει ο μαέστρος, ο οποίος έχει κάνει και τις ενορχηστρώσεις αλλά και τις διασκευές των κομματιών.
«Εκτός από τα παλιότερα τραγούδια, έχουμε βάλει και κάποια νεότερα, για να δείξουμε πως το ιδιαίτερο αυτό μουσικό είδος συνεχίζεται ακόμη και σήμερα. Οπως είναι, για παράδειγμα, το εξαιρετικό «Ομορφη και παράξενη πατρίδα» σε στίχους Οδυσσέα Ελύτη και μουσική Δημήτρη Λάγιου.
Ο πολυπράγμων μαέστρος έχει ασχοληθεί και με τη συμφωνική μουσική, την όπερα, την οπερέτα, το μιούζικαλ αλλά και την τζαζ. «Στην τζαζ μάλιστα μέντορας υπήρξε ο κορυφαίος συνθέτης και πιανίστας Γιάννης Σπάρτακος».
«Το τελευταίο μου δημιούργημα είναι τα Μουσικά Σύνολα της Ενωσης Επτανησίων Ελλάδας, της οποίας είμαι καλλιτεχνικός διευθυντής από το 2012» τονίζει ο κ. Μπαρμπάτης, συνεχίζοντας: «Με τα σύνολα αυτά έχουμε παρουσιάσει συνολικά τρεις παραγωγές. Μία εξ αυτών είναι και το αφιέρωμα στην επτανησιακή μουσική τον Απρίλιο του 2012». Ο διακεκριμένος μαέστρος ήταν εκείνος που βρισκόταν και πίσω από την πετυχημένη εκδήλωση για τους συνθέτες Νίκο και Ανδρέα Χατζηαποστόλου, που πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία στο θέατρο Badminton πριν από μερικούς μήνες. Οπως λέει και ο ίδιος, στόχος της δημιουργίας των Μουσικών Συνόλων από την Ενωση Επτανησίων Ελλάδος -και της προέδρου της Ελένης Κονοφάου- είναι να αποτελέσουν όχημα πολιτιστικής ανάπτυξης, διάσωσης και διάδοσης του επτανησιακού πολιτισμού και του μπελκάντο εν γένει.
 
Στα 21 του χρόνια για πρώτη φορά διευθυντής χορωδίας
Γεννημένος στην Αθήνα το 1971, ο διακεκριμένος μαέστρος έλκει την καταγωγή του από την Λακήθρα Κεφαλλονιάς. Με το επτανησιακό αίμα να κυλάει στις φλέβες του, ήταν αναπόφευκτο η ρότα του να τον φέρει στα μουσικά μονοπάτια. «Από μικρός επισκεπτόμουν πολύ συχνά την Κεφαλλονιά τα καλοκαίρια. Τα ακούσματά μου ήταν οι μαγευτικές μελωδίες από τις χορωδίες, τις φιλαρμονικές αλλά και τις μαντολινάτες. Τα ερεθίσματα λοιπόν αυτά μπολιάστηκαν μέσα στην παιδική ψυχή μου» επισημαίνει χαρακτηριστικά. Πρώτος δάσκαλος και μέντοράς του στην επτανησιακή μουσική υπήρξε ο μοναδικός μαέστρος -και συντοπίτης του- Διονύσης Αποστολάτος, ο οποίος, διακρίνοντας το μεγάλο του ταλέντο, τον παρότρυνε να ασχοληθεί συστηματικά με τη μαεστρική. Σπούδασε στο Ελληνικό Ωδείο ανώτερα θεωρητικά και πιάνο με καθηγητή και μουσουργό τον Ιωάννη Καστρινό, καθώς και διεύθυνση ορχήστρας και χορωδίας με τον Γεώργιο Αραβίδη, αποφοιτώντας με άριστα. Σε ηλικία 21 ετών διεύθυνε για πρώτη φορά τη χορωδία Μαντολινάτα Εύγερου Κεφαλλονιάς, ενώ έκτοτε έχει διευθύνει πολλές δημοτικές χορωδίες αλλά και τη νεανική χορωδία και μαντολινάτα Αγίου Παντελεήμονος Αχαρνών, πάντοτε φυσικά με εξαιρετική επιτυχία. Ετσι, παράλληλα με την επαγγελματική του ασχολία στα Μουσικά Σύνολα, ο μαέστρος καταφέρνει να βρίσκει χρόνο ώστε να προσφέρει λίγη από τη γνώση του και στους νεότερους ταλαντούχους δημιουργούς. «Είναι το μεράκι μου. Γι' αυτό και όσο μπορώ προσπαθώ να βρίσκω μερικές ώρες για να είμαι στο πλευρό τους».
Το 2002 ίδρυσε τη Χορωδία Λυρικών Καλλιτεχνών και ορχήστρα «Απόλλων Μουσηγέτης», με την οποία έχει παρουσιάσει σε συνεργασία με διακεκριμένους λυρικούς σολίστ αφιερώματα στην ξένη και την ελληνική οπερέτα, στην όπερα, την καντσονέτα, το μιούζικαλ, τον ξένο και ελληνικό κινηματογράφο, αλλά και σε μεγάλους Ελληνες δημιουργούς, όπως οι Μίκης Θεοδωράκης, Μάνος Χατζηδάκις, Γιώργος Χατζηνάσιος, Ηλίας Ανδριόπουλος.
 Ακόμη έχει κυκλοφορήσει 2 cd, τα «Η Αγράμπελη» και «Τα τραγούδια του Μιχάλη Σουγιούλ», ενώ είναι και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς χορωδιακού φεστιβάλ του συλλόγου «Απόλλων Μουσηγέτης» της Κηφισιάς.
 
Οι θεμελιωτές της μεγάλης Σχολής
Οπως εξηγεί και ο κ. Μπαρμπάτης, η επτανησιακή μουσική χωρίζεται σε τρεις μορφές: τα κλασικά έργα των μεγάλων συνθετών και ποιητών, τις καντάδες και τις αρέκιες. «Το είδος αυτό είναι μια θάλασσα ηχοχρωμάτων μέσα στο απέραντο γαλάζιο του Ιονίου. Σημαντικοί μουσουργοί όπως οι Νικόλαος Μάντζαρος, Παύλος Καρρέρ, Σπυρίδων Ξύνδας, Σπύρος Σαμάρας, Διονύσιος Δωροθεάτος, οικογένεια Λαμπελέτ αλλά και μεγάλοι ποιητές όπως Διονύσης Σολωμός, Ανδρέας Κάλβος, Αγγελος Σικελιανός, Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, ήταν οι δημιουργοί της μεγάλης Επτανησιακής Σχολής, αφού συνέθεσαν πρώτοι τη λόγια και έντεχνη μουσική της χώρας μας. Αυτοί ήταν εκείνοι που έθεσαν τις βάσεις για τη μετέπειτα δημιουργία της μεγάλης Εθνικής Μουσικής Σχολής».


Γιώτα Βαζούρα
 

Συνέντευξη στην εφημερίδα ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ (3/10/2013)




Επτάνησα - Ιόνιο - Ionian islands !

Καλώς όρισες Επτανήσιε!

«Σαν πεθάνω εδώ θάρθω με τα μύρια φαντάσματα, άϋπνα μέσα σε άϋλα γνέφια ή σε ασημοβολής μαϊκά συντέφια τάγια της νύχτας να χαρώ μυστήρια Να ιδώ των ξωτικών τα πανηγύρια, των τελωνιών τα θεότρελλα κέφια, του νεραϊδοχορού ν’ακούσω ντέφια και Σειρήνων τραγούδια ή μαρτύρια. Κι άμα στ’αστερινά τους χρυσαμάξια οι άγγελοι φύγουν και ο ήλιος φέξη πίσω ύμνο στην τετραγάλανη μονάξια, πουλί τ’αγριου γιαλού, θα κελαϊδήσω. Τεχνίτρα η πικροθάλασσα παράξια της λαλησιάς μου θα βαστάη το ίσο» Λ. Μαβίλης

Η Μουσική μας!

Οι επισκέπτες μας